Zoek op trefwoord in al mijn blogartikelen

dinsdag 1 juli 2014

Sterft desktop DAM uit?


Met de aankondiging, eerder deze week, dat Apple stopt met iPhoto en Aperture heeft me dit aan het denken gezet. Weliswaar komt Apple met een vervanger voor deze beide applicaties; (iCloud) Photos. Echter zal Photos niet al te moeilijk in gebruik mogen zijn aangezien het (mede) iPhoto gaat vervangen. Het dus nog maar de vraag in hoeverre de serieuze en professionele fotograaf er mee uit de voeten zal kunnen.













Ook het gerucht dat Apple ondersteuning biedt aan gebruikers die willen overstappen naar Adobe’s Lightroom suggereert dat de toekomst voor deze fotografen waarschijnlijk niet (meer) bij Apple ligt...

Thom Hogan heeft het idee dat de bewerkingsmogelijkheden van de nieuwe applicatie nog wel eens op Aperture zouden kunnen lijken maar hij is bang dat de beheer en organisatie functies (DAM) belangrijk minder zullen worden (link). Overigens gaat Thom er van uit dat Apple hier een voorsprong heeft genomen maar daar ben ikzelf nog niet van overtuigd, in ieder geval niet vanuit DAM perspectief.

Mijn eigen DAM; Expression Media van Microsoft heeft een soortgelijk traject achter de rug als hiervoor beschreven. Ooit begonnen als iView Media Pro wist het een grote schare trouwe aanhangers te bemachtigen omdat het invulling gaf aan veel van de behoeftes van (vak)fotografen. Toen de ontwikkelaar het alleen niet meer kon behappen leek de uitkomst om aansluiting te vinden bij een grote partij; Microsoft. En hoewel die voortvarend te werk leek te gaan kwam de klad er al snel in. Veel gebruikers stapten over naar een andere DAM (Veel MAC gebruikers vast ook naar Aperture….) maar voordat de leegstroom goed op gang kwam werd het product door Phase One overgenomen en als MediaPro in de markt gezet. Als professioneel foto bedrijf met een goede reputatie bleven veel gebruikers toch weer hangen met de hoop op nieuw elan. Tenslotte zit niemand te wachten op een migratietraject dus als je dat kunt voorkomen…

Deze hoop bleek (weer) ongegrond, PhaseOne heeft de verwachtingen op geen enkele manier waar kunnen maken en er bleven dus alleen teleurgestelde gebruikers over. Een deel daarvan zal zijn overgestapt naar Aperture.

Vergelijkbaar verhaal bij Nikon met z’n Capture (later NX en NX2). Daar moet NX-D het stokje overnemen maar (ook) daar is nog een lange weg te gaan.

De enige constante  desktop DAM lijkt wel Lightroom te zijn. Weliswaar is Adobe voorzichtig op gang gekomen maar met iedere versie wordt het programma beter en er stappen steeds meer gebruikers over. Het enige risico is misschien dat bij gebrek aan concurrentie de druk tot verbetering zal afnemen. Bij de recente release van versie 5.5 echter, waarin heel veel updates waren verwerkt, blijkt dit gelukkig nog niet het geval.

Toch adviseer ik iedereen om alvast na te denken over een exit strategie voor je huidige DAM. Dit voor het geval de leverancier de stekker er uit trekt. Alle genoemde voorbeelden tonen aan dat iedereen hier (plotseling) mee te maken kan krijgen.

Aanvulling dd 21 augustus 2014: Het NIDF brengt een whitepaper uit over dit onderwerp met ongeveer dezelfde strekking: http://www.nidf.nl/nidf-raw-software.pdf 

2 opmerkingen:

Rob zei

Roelof,

Je bent nog een mogelijk risico van Lightroom vergeten te vermelden : "subscription only". Wat indien LR over, pakweg 2 jaar, alleen via een maandelijks abonnement kan worden verkregen? Wat gebeurt er dan met zorgvuldig opgebouwde collectie? Daarom ben ik voorstander van een aparte RAW-converter/bewerker en een aparte DAM-software.
Anderzijds ben ik het volledig eens dat er steeds een back-up strategie dient te zijn. Zelf werk ik, zoals je trouwens weet uit vroegere mails, met IDImager maar heb de compatibiliteit met LR en Media Pro reeds getest en dit is behoorlijk goed. Mijn voorkeur gaat uit naar Media Pro omwille van UI en funktionaliteit maar de gebrekkige stabiliteit (volgens diverse fora) verhindert mij om nu reeds over te stappen. Qua bewerking ben ik vorige maand wel overgestapt van LR naar CO1 omdat de RAW-conversie véél beter is volgens mij (hoewel CO1 minder funktionaliteiten heeft dan LR) maar het maakt mijn workflow niet bepaald makkelijker.

Roelof Moorlag zei

Het abonnement systeem op zich is natuurlijk geen risico maar wel als die dan niet meer betaalbaar zou zijn. Ik heb er kortgeleden wel voor gekozen omdat Photoshop + Lightroom voor 12,- euro per maand een redelijk goede deal is.
Wanneer de prijs omhoog zou gaan kan het inderdaad betekenen dat het interessanter is om over te stappen op een andere DAM en daarvoor probeer ik vanaf begin af aan rekening te houden met een exit strategie. Zo organiseer ik m'n categorieën met behulp van slimme verzamelingen op basis van trefwoorden. Die zijn compatibel met andere systemen.
Beeldbewerkingen kan ik in de XMP ruimte van mijn originelen integreren omdat ik het DNG formaat gebruik. Ook die zijn daarmee compatibel met andere systemen. Bij alles wat ik tegenwoordig doe probeer ik de afhankelijkheid met het systeem dat ik op dat moment gebruik te minimaliseren.
Mijn belangrijkste DAM is nog altijd Expression Media (Media Pro zeg maar) en daarin zitten een aantal niet-compatible zaken waar ik nu behoorlijk last van heb. Namen van personen op de foto bijvoorbeeld kan ik niet meenemen, evanals die van locaties (adres, plaats, land) en categorien (daar heb ik er HEEL veel van). Al deze zaken moet ik dus eerst op de één of andere manier in m'n Trefwoorden proppen met speciaal daarvoor bedachte termen om ze in de nieuwe DAM weer in een soortgelijke categorie op te voeren. Veel werk...

Vanwege de slechte service van PhaseOne ben ik daar helemaal klaar, ondanks de goede reputatie van CO1. MediaPro is echt dood, daar zou ik nu zeker niet meer in gaan stappen als ik jou was. Het zou me niet verbazen wanneer ze er binnenkort de stekker er uit trekken.