Zoek op trefwoord in al mijn blogartikelen

vrijdag 18 maart 2016

Adobe introduceert ‘Technology Previews’ voor Lightroom


Vanaf vandaag geeft Adobe de gelegenheid om nieuwe functies te testen van de webversie van Lightroom en ze noemen dit de 'Technology preview'


De allereerste nieuwe functie die je kunt testen is zoeken en er zullen telkens nieuwe functies aan worden toegevoegd zodra die gereed zijn.


Om ze te kunnen gebruiken log je in op Lightroom web en klik je rechts op het LR symbool, linksboven in het scherm. Kies daar voor ‘Technology Previews’:

Zet nu de zoekoptie aan en bevestig dit met ‘Wijziging toepassen’. Het duurt even voordat je foto’s geïndexeerd zijn. 

Wanneer de foto's geindexeerd zijn kun je je foto’s doorzoeken:

De desktopapplicatie Lightroom gebruikt de metadata van de foto's om te kunnen zoeken. In de Technology Preview heeft Adobe algoritmen voor beeldherkenning ingebouwd.

Het schijnt beter te zijn om het enkelvoud van zoekwoorden te gebruiken in plaats van meervoud maar dat kan ik uit eigen ervaring nog niet bevestigen. Wel valt het me op dat ik veel betere zoekresultaten krijg wanneer ik zoek met Engelse zoekwoorden dan in met Nederlandse. 'Swim' geeft wel resultaten maar 'zwem' niet. Dit terwijl 'zwem'  wel in de keywords staat en 'swim' niet... In dit geval dus duidelijk de beeldherkenningsalgoritme van Adobe.
Nog een voorbeeld. Zoeken op Sint geeft geen resultaat hoewel dat woord als trefwoord in de metadata is opgenomen. Echter zoeken op 'Antique' geeft wel resultaat :)



Met name zoeken op algemene begrippen als kleuren, het weer en omstandigheden geven leuke resultaten. Het kon wel eens zijn dat Adobe hiermee een begin heeft gemaakt van zoekopties die ik ooit 'conceptuele begrippen'  heb genoemd (zie m'n blog van destijds).  


Met conceptuele begrippen bedoel ik overigens zaken als 'vrolijk' (zoek op 'happy'), 'reflectie', 'geluk', uitdrukkingen e.d. waarvan ik destijds ervan uit ging daarvoor menselijke tussenkomst nodig zou blijven. Interessant om te zien of dat hiermee gaat veranderen!

Overigens kun je alleen je eigen foto’s doorzoeken. Anderen die je toegang hebt gegeven krijgen de optie dus niet.


Adobe wil overigens wel graag feedback zodat ze de functie kunnen optimaliseren.

Bij de aankondiging vandaag werd melding gemaakt dat de functie alleen nog maar in het Engels beschikbaar is maar zoals je ziet is het er dus ook al in het Nederlands. Zoals ik beschreef is het algoritme nog wel alleen in het Engels waardoor ik adviseer om voorlopig vooral in het Engels te zoeken.

Geen opmerkingen: