Zoek op trefwoord in al mijn blogartikelen

vrijdag 31 maart 2017

31 maart, wereld back-up dag!

31 maart is het wereld back-up dag. 

Ieder jaar is er op deze datum aandacht voor een goede back-up. Dit omdat slechts 30% het anno 2017 nog maar heeft geregeld!  
De aandacht is er enerzijds voor de bewustwording maar er worden ook enorm veel praktijktips uitgewisseld, bijvoorbeeld op http://www.worldbackupday.com/nl/ 

Denk je eens in dat je je foto's zou kwijtraken. Ik heb al heel vaak radeloze mensen in fora hulp zien vragen. Soms zijn er oplossingen maar ook heel vaak niet. De oorzaken zijn heel divers maar dezelfde redenen om geen back-up in te regelen komen telkens weer terug:

  • "Ik weet dat het moet maar ik heb nu even geen tijd/geld/zin, ik doe het binnenkort"
  • Mensen onderschatten de risico's dat het hun overkomt
Bij het eerste punt speelt ook mee dat mensen vaak het idee hebben dat het ingewikkelde materie betreft en dat ze zich daar eerst in moeten verdiepen. 
Voor wat betreft het tweede punt moet je je realiseren dat techniek hoe dan ook een keer stuk gaat, de vraag is alleen wanneer. Als je dit al een tijdje voor bent door deze techniek te vervangen voordat het stuk ging heb je wellicht het idee dat de risico's meevallen. Toch is dat niet het geval. Al die radeloze mensen die ik heb gezien bevestigen dat. Zij dachten dit namelijk ook. Een back-up, vooral voor bestanden die je niet meer terugkrijgt zoals foto's en video's zouden een veel hogere prioriteit moeten hebben.


Dus, Mocht je nog geen back-up ingeregeld hebben, denk dan niet te lang na en doe het gewoon, vandaag nog!

Een hele pragmatische insteek hiervoor beschreef ik alweer een tijdje geleden hier: https://digitaalfotobeheer.blogspot.nl/2009/02/backup-je-fotomateriaal.html

Wil je wat meer verdieping dan kan dat hier:
https://digitaalfotobeheer.blogspot.nl/2010/02/het-belang-van-ook-back-ups-op-dvd.html


-->

Geen opmerkingen: